10:42
«Роль пальчикової гімнастики у розвитку мовлення дітей».

 

 

«Витоки здібностей і обдарування дітей - на кінчиках їхніх пальців.

Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші струмочки. які живлять

джерело творчої думки ».

«Розум дитини перебуває на кінчиках пальців»

В. О. Сухомлинський.

Життя дитини - це гра, в якій він пізнає світ, вчиться, розвивається, зростає.

Пальчикова гімнастика - це ігри з пальчиками. Пальчикова гімнастика важлива для дитини з самого його народження. Дитині необхідна ласка дорослого і його присутність. Вже з перших тижнів життя, спілкуючись з дитиною, потрібно розмовляти з ним, розповідати потішки і примовки. Вони дозволяють встановлювати контакт з дитиною і викликають у нього масу позитивних емоцій. Виконуючи пальчиками різні вправи, дитина досягає гарного розвитку дрібної моторики рук, яка сприятливо впливає на розвиток мови (так як при цьому індуктивно відбувається збудження в мовних центрах мозку). З розвитком рухових навичок тісно пов'язана звуковимова, автоматизація звуків, формується інтонація, виразність голосу, а також міміка, пластика, точність і координація як загальної, так і дрібної моторики. Пальчикова гімнастика використовується на всіх видах діяльності, а також в процесі проведення ранкової гімнастики. Робота з розвитку дрібної моторики повинна проводитися регулярно, тільки тоді буде досягнутий найбільший ефект. Пальчикова гімнастика, що проводиться щодня, дозволяє перетворювати нудні види діяльності в захоплюючі, сприяє поліпшенню функціонального стану коркових мозкових структур, дрібної моторики, а також мовної діяльності.

Вчені довели, що рухи пальців рук позитивно впливають на розвиток дитячого мовлення.

Що ж відбувається, коли дитина займається пальчикової гімнастикою.

1. Виконання ритмічних рухів пальцями индуктивно призводить до порушення в мовних центрах головного мозку і посилення узгодженої діяльності мовних зон, що, стимулює розвиток мови.

2. Ігри з пальчиками розвивають вміння наслідувати дорослому, вчать вслухатися і розуміти зміст промови, підвищують мовну активність дитини.

3. Малюк вчиться концентрувати і правильно розподіляти свою увагу.

4. Мова дитини стає більш чіткою, ритмічної, яскравою, посилюється контроль за виконуваними рухами.

5. Розвивається пам'ять дитини, так як він вчиться запам'ятовувати певні положення рук і послідовність рухів.

6. У малюка розвивається уява і фантазія.

7. Пальці набувають гнучкість, що в подальшому полегшить оволодіння навичками письма.

Пальчикові ігри різноманітні за змістом, їх розділили на групи і визначили призначення:

1. Ігри-маніпуляції. Ці вправи він може виконувати самостійно або за допомогою дорослого. Вони розвивають уяву: в кожному пальчику дитина бачить той чи інший образ.

«Пальчик-хлопчик, де ти був?», «Ми ділили апельсин», «Цей пальчик хоче спати», «Цей пальчик - дідусь»,

2. Сюжетно -пальчикові вправи. До цієї групи належать також вправи, які дозволяють дітям зображати предмети транспорту і меблів, диких і домашніх тварин, птахів, комах, дерева. Пальчики вітаються "- подушечки пальців стикаються з великим пальцем (правої, лівої руки, двох одночасно).« Розпускається квітка »- з стиснутого кулака по черзі " з'являються "пальці.« Замок »- пальці з'єднують в замок і роз'єднують.

3. Пальчикові вправи в поєднанні зі звуковою гімнастикою. Дитина може по черзі з'єднувати пальці кожної руки один з одним, або випрямляти по черзі кожен палець, або стискати пальці в кулак і розтискати, і в цей час вимовляти звуки: б-п; т-д; к-р.

4. Пальчикові кінезіологічні вправи ( «гімнастика мозку»). За допомогою таких вправ компенсується робота лівої півкулі. Їх виконання вимагає від дитини уваги, зосередженості. "Колечко" - по черзі перебирати пальці рук, з'єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т. д.

5. Пальчикові вправи в поєднанні з самомасажем кистей і пальців рук. У даних вправах використовуються традиційні для масажу рухи - розминка, розтирання, натискання, пощипування (від периферії до центру). «Помиємо руки під гарячим струменем води» - рух, як при митті рук. «Надіваємо рукавички» - великим і вказівним пальцями правої руки розтираємо кожен палець лівої руки, починаючи з мізинця, зверху вниз.

6. Театр в руці. Дозволяє підвищити загальний тонус, розвиває увагу і пам'ять, знімає психоемоційне напруження. «Метелик» - стиснути пальці в кулак і по черзі випрямляти мізинець, безіменний і середній пальці, а великий і вказівний з'єднати в кільце. Випрямленими пальцями робити швидкі рухи ( «тріпотіння пальців»).

«Казка» - дітям пропонується розіграти казку, в якій кожен палець будь-який персонаж. Дуже гарне тренування рухів для пальців дають народні ігри - забавлянки.

Пальчикові ігри, розроблені на фольклорному матеріалі, максимально корисні для розвитку дитини-дошкільника. Вони змістовні, цікаві, грамотні за своїм дидактичним наповненням. Художній світ народних пісеньок і потешек побудований за законами краси.

Розучування текстів з використанням «пальчикової» гімнастики стимулює розвиток мови, просторового, наочно-дієвого мислення, довільної і мимовільної уваги, слухового і зорового сприйняття, швидкостi реакції і емоційну виразність, здатність зосереджуватися. Крім цього, пальчикові ігри розширюють кругозір і словниковий запас дітей, дають початкові математичні уявлення і екологічні знання, збагачують знання дітей про власне тіло, створюють позитивний емоційний стан, виховують впевненість в собі.

Ігри з пальчиками - це не тільки стимул для розвитку мови і дрібної моторики, а й один з варіантів радісного спілкування з близькими людьми. Коли мама для пальчикової гри бере малюка на руки, садить на коліна, обіймаючи, притримує, коли вона чіпає його долоньку, погладжує або лоскоче, поплескує або розгойдує, дитина отримує масу необхідних для нього емоційних вражень.

Таким чином, пальчикова гімнастика відіграє позитивну роль в корекційному навчанні дітей з порушеннями мови.

Література:

1. М. Рузина. «Пальчикові і тілесні гри для малюка».

2. Т. Патрушіна. «Ігри з пальчиками»

3. Журнал «Моя дитина»

Переглядів: 82 | Додав: Шурочка