14:53
КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ "Як дбати про здоров'я дитини"

Піклуйтеся про фізичне здоров’я дитини

  1. Намагайтеся вести здоровий спосіб життя. Створіть у сім’ї атмосферу пошани та здоров’я.
  2. Дотримуйтеся режиму, що відповідає вікові дитини, особливо у вихідні дні. Наблизьте його до того режиму дня, до якого вона звикла в дошкільному навчальному закладі.
  3. Зробіть активний відпочинок у вихідні дні звичним способом життя родини. Практикуйте виїзди на природу з проведенням рухливих і спортивних ігор за участю всіх членів родини. Пояснюйте дитині правила здоров’язбережувальної поведінки.
  4. Використовуйте в оздоровленні дитини засоби природного загартовування: сонце, повітря  і воду. Пояснюйте їх позитивний вплив на здоров’я. Загартовувальні процедури виконуйте разом з дитиною.
  5. Використовуйте слушну ситуацію, щоб задовольнити цікавість дитини щодо будови і функцій органів та систем організму. Підготуйте ілюстративний матеріал, наукову  інформацію, адаптовану до сприймання дитиною дошкільного віку. Ці матеріали  є у «Великій енциклопедії для дошкільників», атласі «Людина» (для дошкільників), передплатних виданнях: «Азбука здоров’я”, «Дерево пізнання» тощо.
  6. Доводьте дитині на власному прикладі необхідність піклування про організм. Пояснюйте свій стан здоров’я, причини захворювання і способи подолання недуги. Акцентуйте увагу на засобах нетрадиційної медицини (точко-вий масаж, льодотерапія, фітотерапія тощо).
  7. Навчайте дитину правил догляду за органами тіла. Під час виконання гігієнічних і загартовувальних процедур використовуйте фрагменти з фольклор-них і літературних творів, дидактичні вправи:  «Зроби навпаки» ,  «Що потрібно, щоб бути чистеньким?», «Що зайве, чому?» тощо.

Бережіть психічне здоров’я дитини

  1. Створіть удома спокійну, дружню атмосферу. У разі необхідності робіть ди-тині зауваження коректно, не підвищуючи тону.
  2. Будуйте стосунки з дитиною на основі взаємоповаги і взаєморозуміння. Прислухайтеся до думки дитини, надавайте їй змогу вільно висловлювати-ся.
  3. Встановіть чіткі вимоги до дитини і будьте послідовними, вимагаючи їх ви-конання.
  4. Будьте терплячими стосовно дитини. Контролюйте власні негативні емоції.
  5. Заохочуйте допитливість дитини, збагачуйте розвивальне предметно – ігрове середовище сюжетними іграшками, книгами, настільними іграми тощо. Виділіть для дитини, по можливості, окрему  кімнату або створіть їй  власний  дитячий куточок у загальній кімнаті.
  6. Поважайте дитину, вірте в її можливості, створюйте умови для її всебічного розвитку. Разом з дитиною відвідуйте дитячі вистави в театрі, переглядайте розвивальні телепередачі, читайте художню літературу. Обов’язково обговорюйте, аналізуйте отриману дитиною інформацію.
  7. Розвивайте в дитини впевненість у собі, активність, адекватну самооцінку. Хваліть дитину. Не залишайте непоміченою дію, що її дитина зробила самостійно, доклавши певних зусиль.

Створюйте умови для формування соціального здоров’я дитини

  1. Формуйте в дитини навички самообслуговування. Не поспішайте з допомогою, надавайте дитині можливість самій упоратися із завданням.
  2. Заохочуйте ігри з іншими дітьми, розширюйте коло спілкування з доросли-ми. Влаштовуючи  родинні свята, запрошуйте друзів дитини, активізуйте їх участь у святі. Проводьте конкурси, ігри, що вимагають спільної діяльності дітей, уміння домовлятися, поступатися, розподіляти ролі.
  3. Уважно слухайте дитину, коли вона з вами розмовляє. Таким чином вчіть її поважати співрозмовника, встановлювати дружні стосунки з іншими людьми. Не залишайте без відповіді її запитання і прохання. Якщо немає можливості виконати прохання, пояснюйте причину відмови. Пропонуйте альтернативу.
  4. Говоріть з дитиною, як із дорослою людиною, про події, що стосуються її, ро-дини, друзів. Обговорюйте конфліктні ситуації, що склалися в дитячому сад-ку , у дворі. Знаходьте шляхи виходу з конфлікту. При цьому звертайтеся до власного досвіду дитини, наводьте приклади з книг, телепередач.
  5. Читайте дитині твори  соціально – морального змісту (В.Бірюков «Добрі слова», М.Стельмах «Через кладку», В.Сухомлинський «Сильний і мужній» то- що). Турбуйтеся про те, щоб у неї були нові враження. Активізуйте прочитане , акцентуючи увагу на позитивних і негативних рисах характеру героїв, їхніх учинках.
  6. Займайтеся з дитиною спільною творчою діяльністю: грайтеся, малюйте, майструйте. Закріплюйте знання про фізичну, психічну та соціальну сфери здоров’я.

Цікаві дані про організм людини

Очі

  • Людина кліпає один-два рази за 10 с. Кожне кліпання триває третю частину се-кунди. Це означає, що за 12-годинний день Людина витрачає на кліпання 25 хв. Новонароджені діти взагалі не кліпають і починають це робити орієнтовно з 6 місяців.
  • Морква, яка є в щоденному раціоні, допомагає ліпше бачити у темряві. Річ у тім, що вітамін А, на який багата морква, сприяє  ефективній  роботі  паличок сітків-ки. При хворобах очей корисно також їсти капусту та інші зелені  листяні овочі.
  • Око людини здатне розрізняти 130-250 чистих тонів кольорів і 5-10 млн зміша-них відтінків кольору. Але люди, на відміну від комах, не бачать ультрафіолето-вого  випромінювання.
  • Повна адаптація ока до темряви займає 60-80 хв.

Ніс

Дихання

  • У спокійному стані, лежачи, людина споживає за добу 400-500 л кисню, роблячи 20 вдихів і видихів за хвилину. Для порівняння: частота дихання коня становить 12 дихальних рухів за хвилину, пацюка - 60, а канарки-108.
  • Навесні частота дихання в середньому на одну третю вища, ніж улітку.

Нюх

  • Людина здатна розпізнати більше відтінків запаху, ніж звуків. Проте вченим важ-ко пояснити, що відбувається, коли людина розрізняє запахи. Однак  відомо,  що  невелика ділянка в задній частині носової  порожнини багата  на нервові  закінчення, які сприймають запахи. Ця ділянка, яку називають нюховим епітелієм, пронизана мільйонами  нервових закінчень — мікроскопічними нюховими клітинами. Кожна з них має не менше десятка  тоненьких волосинок. Вони постійно зволожуються слизом, який слугує  «пасткою»  для пахучих речовин.  Реагуючи на  них, волоски  посилають  сигнали нюховим клітинам для подальшої передачі по відповідних нервових волокнах (їх називають нюховими нервами). Потім ці сиг-нали  передаються  в  нюховий   центр — ділянку головного мозку.
  • На основі досвіду, що налічує  багато століть, люди виділили шість «основних» запахів: квітковий, фруктовий, неприємний, пряний, смолистий і запах паленого.

Смак

  • Вважають, що основних смаків усього чотири: солодкий, солоний, кислий і гіркий.
  • На язику міститься близько 9 000 смакових рецепторів. Найоптимальніша температура для роботи –  24 С (ласунам це треба урахувати).
  • На солодке ліпше реагує кінчик язика, на кисле – його боки, на солоне — серед-ня частина язика, на гірке — передкоренева  частина язика.

Вухо

  • Людина схоплює звук через 35-175 мс після того , як він долетів до вуха. Ще 180 -500 мс необхідно вуху для того, щоб «налаштуватися» на прийом даного звуку, досягти найкращої чутливості.
  • У внутрішньому вусі близько 25 тис. клітин, що реагують на звук. Діапазон частот, що сприймаються слухом лежить між 16-20000 герц. З віком він скорочується, особливо за рахунок зниження чутливості до високих звуків. До 35 років верх-ня межа слуху падає до 15 000 герц.
  • Людина розрізняє 3-4 тис. звуків різної висоти.

Шкіра

  • Площа поверхні шкіри дорослої людини в середньому становить близько  двох метрів квадратних. Це потрібно знати, коли призначають деякі ліки і лікувальні процедури. Для обчислення площі поверхні шкіри у клініці зазвичай застосовують таку формулу:

площа поверхні тіла =(маса тіла х 4 + 7)/ (маса тіла +90).

  • За одну хвилину у шкірі проходить 460 мл. крові.
  • У шкірі розташовано 250 тис. рецепторів холоду, 30 тис. рецепторів тепла, 1 млн. больових закінчень, 0.5 млн рецепторів дотику і 3 млн  потових залоз.

Серце

  • Серце людини виконує велику роботу. За добу воно скорочується навіть у спокійному стані понад 100 000 разів і перекачує понад 15 000 л крові. Під час кожного скорочення серце викидає кров до аорти із силою, яка здатна підняти  стовпчик крові на 1.5 м. І так  протягом усього життя.
  • Серце відпочиває в процесі  своєї роботи. Скоротилося, попрацювало 0.3 с. і 0.5-0,6 с відпочиває. Таким чином, серце відпочиває майже 2\3 часу, однак це відбувається в процесі роботи.
  • Нормальний пульс у спокійному стані становить 60-80 ударів за хвилину, причому в жінок серце б’ється на 6-8 ударів за хвилину частіше, ніж у чоловіків. (Саме з допомогою пульсу і вираховував час падіння предметів з Пізанської башти Галілей.) Під час  важкого фізичного навантаження пульс може пришвидшувати-ся до 200 ударів за хвилину.

Кров

  • Загальна довжина кровоносних судин в організмі людини становить близько 100 000 км.
  • Ось як розподіляється кров в організмі в стані спокою: чверть загального об’єму міститься у м’язах, друга чверть— у нирках, 15%-- у судинах стінок  кишківника, 10%-- у печінці, 8%- у мозку, 4%- у вінцевих судинах серця, 13%- у судинах легень та інших органів.
  • Еритроцити здійснюють дихальну функцію крові, переносячи кисень. Чудовою властивістю гемоглобіну є його здатність створювати нестійке поєднання з киснем — оксигемоглобін. Там, де кисню багато ( у легенях), гемоглобін поєднується з ним; там, де замало (у тканинах), віддає його. Кров фактично містить стільки ж кисню, скільки його має атмосферне повітря.

Шлунок

  • Шлунок має гладку зовнішню поверхню і складчасту внутрішню, яка захищена від впливу власних кислотних соків шаром слизу.
  • При зруйнуванні слизової оболонки шлунку кислота пропікає в його стінці отвір, і утворюється виразка.
  • На повне виведення в кишківник умісту шлунку потрібно від 2 до 6 годин. Їжа , яка багата на вуглець, достатньо 2-х годин, жирна їжа проходить найдовше.

    Діти рано починають  усвідомлювати статеві відмінності. Вже у віці 2,5- 3 роки вони можуть ставити питання про фізичну статеву різницю. З віком цікавість  до тілесних особливостей чоловіків і жінок, до їхніх взаємин, проблем народження дітей зростає . І вона природна. Притаманна дитині здатність до наслідування дозволяє їй рано обрати певний взірець поведінки. Спочатку хлопчик  або дівчинка імітує деякі зовнішні ознаки поведінки тієї людини, яка обирає як взірець для наслідування. Потім відбувається  глибше прирівнювання себе до особистості людини-взірця. При цьому дитина  запозичує не тільки деякі дії та зовнішні відмінні ознаки, але й такі складні якості особистості, як доброта , м’якість, стійкість тощо. З раннього віку взірцем для наслідування хлопчики , як  правило, обирають батька, дівчатка — матір.

    У дошкільному навчальному закладі  дитина поводиться відповідно  до своїх уявлень про те, якими мають бути  хлопчики та дівчатка. Дівчатка частіше поводяться  стриманіше: вони тихіше й боязкіші, відповідальніші й вимогливіші до себе та інших. Хлопчики ж, навпаки, з перших днів поводяться вільніше. Вони  більш гомінкі й рухливі. У будь-якій ситуації хлопчики зазвичай швидше знайомляться один з одним, знаходять спільну  справу. Вони віддають перевагу спортивним іграм.

    Останнім часом психологи та педагоги  відзначають зміни у поведінці хлопчиків і дівчаток. Так, дівчатка часом виявляють зухвалу «хлопчачу поведінку». А деякі хлопчики, навпаки, поводяться тихіше, спокійніше.

    Як правило, хлопчики і дівчатка в дошкільному віці нібито не помічають одне од-ного  і спілкуються окремо. Деякі дівчатка насторожено ставляться  до хлопчиків. Вони відчувають не боязливість, а радше деяку недовіру до хлопчиків, чекаючи агресивності з їхнього боку.

  У той самий час і дівчатка, і хлопчики виявляють цікавість до поведінки одне одно-го. Неабияку зацікавленість і разом з тим настороженість щодо представників протилежної статі виявляють діти, які не мають братиків і (або) сестричок у сім’ї. та ще коли вони не перебували в групі однолітків дошкільного навчального  закладу. Перебуваючи  в середовищі дітей, дошкільники проявляють суто «хлопчачі» й «дівчачі» форми поведінки, наповнюючи їх відповідним змістом.

 

Переглядів: 18 | Додав: Шурочка | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar